Ny ytbehandlingsprocess för elbilsbatterier

3D-modell över produktionsutrustningen. Foto: Plasmatreat/Venjakob

E-mobilitetssektorn letar efter lösningar för att ytterligare förbättra batteriernas tillförlitlighet och säkerhet. En utgångspunkt för optimering är elektrisk isolering. Traditionellt är battericeller, särskilt prismatiska celler, insvepta i en film. Processen är kostsam, tidskrävande och innehåller felkällor. Nu gör en nyutvecklad process batteriproduktionen effektivare, snabbare och mer pålitlig genom att battericellerna är belagda med en speciell lack i stället för folie. Det berättar de samarbetande företagen Plasmatreat och Venjakob i ett pressmeddelande.

Förbehandling med hjälp av plasma. Foto: Plasmatreat/Venjakob

Förbehandlingen utförs med hjälp av Openair-Plasma-teknologi som utvecklats av Plasmatreat. I detta fall används den för rengöring av battericellen och möjliggör en pålitlig lackapplicering. Openair-Plasma appliceras exakt på metallytan på battericellerna i en plasmabehandlingsenhet vid atmosfärstryck med hjälp av enkel tryckluft och elektricitet genom specialdesignade munstycken. Battericellernas ytor rengörs på ett tillförlitligt sätt från  damm och rester från produktionsprocessen, såsom olja eller fett. 

Detalj av lackeringscellen. Foto: Plasmatreat/Venjakob

Maskinteknikföretaget Venjakob har utvecklat ett helautomatiskt system för en kontinuerlig kontaktfri ytbehandlingsprocess där battericeller i olika format är ytbehandlade med en 100 % UV-färg efter ultrafin rengöring med Openair-Plasma. En specialdesignad verktygshållare säkerställer att känsliga områden och battericellernas elektriska poler är skyddade från översprutning. Eftersom processen inte kräver något grepp, vändning eller annan hantering minimeras risken för skador på battericellerna. Den kontaktfria processen möjliggör också högre produktionshastigheter. Den omedelbara härdningen av UV-färgen gör att cellerna kan bearbetas direkt, vilket påskyndar hela batteritillverkningsprocessen.