
Lyrestads Gjuteri har tillsammans med Volvo Group Skövdes Gjuteri utvecklat och implementerat en teknik för gjutning utan tillsatt kol i formsanden. Som det första järngjuteriet i världen att använda sotfri formsand har Lyrestads Gjuteri lyckats minska koldioxidutsläppen vid gjutning med över 85 %.
Tore Nilsson, Foundry Process Engineer på Volvo Group Skövdes Gjuteri, hade en vision om en ny mineralmix som skulle kunna eliminera behovet av kol i formsanden. Detta var dock en riskfylld innovation som inte kunde testas direkt i Volvos storskaliga produktionssystem.
– Det rör sig om 700 ton formsand vi har i vår huvudanläggning och den är inte lätt att ersätta om något skulle gå fel. Det är som ett ekosystem, vid minsta lilla rubbning, är risken mycket stor att man ödelägger den. Det Lyrestads Gjuteri gjorde, som arbetar med betydligt mindre volymer, är unikt och något liknande har inte hänt sedan 1960-talet. De var modiga och tog risken när vi ställde frågan om de kunde hjälpa oss att göra det som dessutom är oerhört svårt att få till under brinnande produktion. Det var startskottet på vårt samarbete, säger Tore Nilsson, Foundry Process Engineer på Volvo Group, i ett pressmeddelande.
Sedan augusti 2023 har Lyrestads Gjuteri använt den nya tekniken i full produktion och tidigt upplevt flera positiva effekter, såsom en bättre arbetsmiljö. Den nya metoden har drastiskt reducerat koldioxidutsläppen med över 85 %. Dessutom bildas numera nästan enbart vattenånga när järn hälls i sandformerna, till skillnad från tidigare då stora mängder skadliga gaser producerades.
– Kolen gör det smutsigt och luften dålig. Nu har vi målat väggarna vita i gjuteriet för att verkligen påvisa hur mycket renare arbetsmiljö det är. Det löser mycket och ger framtidstro för hela branschen, säger Andreas Stridkvist, Lyrestads Gjuteri.
I mars 2025 planerar Volvo att påbörja verifieringen av tekniken vid sitt gjuteri i Skövde.