FKG presenterar resultatet av första OEM-ratingen

Peter Bryntesson, vd för FKG. Foto: FKG

FKG presenterade nyligen resultatet av sin första utvärdering av samarbetet mellan svenska fordonsleverantörer och deras OEM-kunder (fordonstillverkare). Resultatet belyser både styrkor och utmaningar inom områdena hållbarhet, affärsvillkor, kommunikation och samarbetsklimat. AB Volvo rankas högst av leverantörsföretagen hösten 2024. Samtidigt uttrycker många små leverantörsföretag, SME (små och medelstora företag), oro inför frågan om betaltider.

– För att skapa en långsiktigt stark svensk fordonsindustri behöver fokus ligga på samarbete och på att skapa en hållbar affär genom hela kedjan, vilket är syftet med ratingen. Att i positiv anda förbättra samarbetet mellan kund och leverantör, säger Peter Bryntesson, vd för FKG, i ett pressmeddelande.

Undersökningen lanserades i november och skickades till 273 medlemsföretag. Av dessa svarade 86 företag, vilket FKG bedömer utgör en stabil grund för resultatet. Leverantörerna betygsatte Sveriges tre ledande fordonstillverkare – Scania, AB Volvo och Volvo Cars – på en skala från 1 till 6 utifrån åtta nyckelpåståenden inom tre huvudområden.

Resultat

Nyckelresultat:

  • AB Volvo: 3,79 (högst totalpoäng)
  • Scania: 3,41
  • Volvo Cars: 3,33

Hållbarhet: Alla tre OEM:er får relativt höga betyg för tydlig kommunikation av sina hållbarhetsförväntningar. Trots detta identifierar leverantörerna en betydande utmaning i att följa upp dessa mål vid inköpsbeslut.

Affärsvillkor: Resultaten visar oroande trender, särskilt för mindre och komponentfokuserade företag. De rapporterar utmaningar med ekonomiskt hållbara villkor, betalningshantering och efterlevnad av avtal. AB Volvo får betyget 3,60, Scania 3,26 och Volvo Cars 3,04.

Kommunikation och samarbetsklimat: AB Volvo rankas högst (3,98) för att skapa en konstruktiv dialog och ett gott samarbetsklimat. Scania och Volvo Cars får lägre betyg, 3,44 respektive 3,30, särskilt från komponentleverantörer.

Ett behov av starkare samarbete

För att bemöta dessa utmaningar poängterar FKG vikten av att arbeta med ständiga förbättringar:

– OEM-ratingen handlar inte om att peka finger, utan om att skapa en konstruktiv dialog och förbättra samarbetet mellan leverantörer och deras kunder. Leverantörer är ryggraden i innovation och hållbarhetsarbete inom fordonsindustrin. För att säkra en långsiktigt konkurrenskraftig och hållbar svensk fordonssektor behöver vi starkare partnerskap, ekonomiskt hållbara villkor och öppen kommunikation. Denna rating ger en grund för den dialogen, säger Peter Bryntesson.

Nästa steg

Resultaten från FKG:s OEM-rating har delats med de svenska fordonstillverkarna för att initiera en konstruktiv dialog och identifiera områden för förbättring. Detta syftar till att driva ett närmare samarbete med leverantörer. FKG poängterar att en hållbar framtid för svensk fordonsindustri kräver ömsesidig respekt och partnerskap genom hela värdekedjan.

Undersökningen genomfördes anonymt och omfattade tre huvudområden: hållbarhet, affärsvillkor samt kommunikation och samarbetsklimat. Rankingen kommer att genomföras årsvis i framtiden.

Dela på:

Relaterat innehåll

Sedan några månader har Volvo Cars i Torslandafabriken börjat använda de två pressgjutmaskinerna som ska…

Mest lästa