Mercedes-Benz har blivit världens första biltillverkare med en egen anläggning för batteriåtervinning. Anläggningen, som ligger i Kuppenheim i södra Tyskland, är dessutom den första i Europa som kombinerar mekanisk och hydrometallurgisk återvinning, vilket gör det möjligt att återvinna upp till 96 % av råvarorna. Anläggningen kan återvinna material motsvarande över 50 000 batterimoduler per år och invigdes i närvaro av Tysklands förbundskansler Olaf Scholz.
– Med den nya fabriken och vårt forskningscenter i Stuttgart sluter vi råvarucirkeln. Dagens batterier blir morgondagens hållbara råvarugruvor, säger Jörg Burzer, medlem i Mercedes-Benz koncernledning, i ett pressmeddelande.
Anläggningen har byggts i samarbete med Primobius, ett joint venture mellan tyska SMS Group och australiensiska Neometals, och har delfinansierats av tyska staten som en del av ett forskningsprojekt tillsammans med tre tyska universitet. Den mekaniska återvinningen separerar koppar, plast och järn i en flerstegsprocess. Från den så kallade ”svarta massan” i batteriernas elektroder återvinns kobolt, nickel och litium i olika steg med hjälp av hydrometallurgi. Denna metod, till skillnad från pyrometallurgin som är vanligare i Europa, kräver betydligt mindre energi. Anläggningen kommer att drivas med fossilfri el, bland annat från en 350 kW stor solcellsanläggning på taket.