
Våren 2025 avslutades ett långvarigt samarbete för Ytteknik QP3. Efter att tidigare ha baserat verksamheten på processkemi från en och samma leverantör har man nu valt att bredda sitt erbjudande med flera nya partnerskap och tjänster.
När beskedet om förändringen kom samlade företagets vd Anders Åbrink personalen för att diskutera den fortsatta inriktningen. Målsättningen blev tydlig, Ytteknik ska även framöver vara en pålitlig leverantör av processkemi och kunskapssupport till ytbehandlingsbranschen. Beslutet grundades på de långvariga och förtroendefulla kundrelationerna som företaget etablerat genom åren. Med oförändrad personalstyrka har de senaste månaderna präglats av ett intensivt arbete med att forma det ”nya” Ytteknik QP3.
Stort intresse från leverantörer
När det blev känt att avtalet med den tidigare partnern avslutats, hörde många kemileverantörer av sig.
– Vi fick så många förfrågningar att vi nästan behövde införa kösystem, säger Anders Åbrink med ett leende.
Alla potentiella leverantörer har utvärderats noggrant. Produkterna som nu tas in i portföljen har testats i egen regi för att säkerställa hög och jämn kvalitet även med hänsyn till skillnader i till exempel vattnets sammansättning i olika delar av landet. Genom att ta in flera olika leverantörer kan Ytteknik erbjuda kunderna en ännu bättre service.
– Ingen leverantör har de bästa produkterna inom alla områden. Som oberoende aktör kan vi välja det som är bäst för varje kund, säger Anders Åbrink.
Ytteknik samarbetar nu med fyra–fem leverantörer såsom Haug Chemie och erbjuder ett brett sortiment inom bland annat fosfatering och tunnfilmspassivering. Dessutom har egna avfettningsprodukter utvecklats under varumärket QP3 Clean, tillverkade i lokalt i Sverige av IKP AB.
– Vi har kompletterat sortimentet med kemikalier för laboratorier och kan även erbjuda service via vårt eget labb, berättar försäljningschef Mattias Kämpe.
Redan i drift
Den nya verksamheten är redan i gång, med huvudlager i Hässleholm.
– Just nu arbetar vi med att optimera logistiken för att kunderna ska få snabba leveranser och låga transportkostnader, säger Mattias.
Idag har företaget nio medarbetare men räknar med att utöka personalstyrkan. Primärt beror det på att det nya upplägget för Ytteknik innebär utökade arbetsuppgifter med bland annat orderhantering, logistik och fakturering.
Utbildning och digitala verktyg
Verksamheten handlar inte bara om ytbehandlingskemi, utan också om att stödja kunderna i att styra och utveckla sina processer och att säkerställa en trygg kemikaliehantering.
– Våra utbildningar, Training Camp Surface Treatment, är mycket uppskattade. Vi möter deltagare även från företag som tidigare inte varit kunder hos oss, berättar Mattias.
Ytteknik har också utvecklat QPS ChemGuard, ett system för kvalitetsuppföljning och badunderhåll. Användarna upplever att systemet gör arbetet med processerna enklare och bättre.

Nya marknader
Det tidigare agentur-avtalet innebar en del begränsningar. Nu får företaget helt nya möjligheter, både vad gäller produkter och marknader.
– Om vi upplever att Sverige blir för litet har vi möjlighet att även etablera oss i Norge och Finland, säger Anders.
Tidigare har Ytteknik primärt arbetat med företag som har målningsanläggningar. Den nya situationen öppnar upp för att till exempel också arbeta med verkstadsföretag utan målning, men som behöver bra avfettningskemikalier. Arbete pågår också för att skapa ett komplett sortiment av kemi för verkstadsindustrin. Det omfattar skärvätskor och liknande produkter som behövs vid metallbearbetning. Andra områden är inhibitorer och oljor för korrosionsskydd.
Styrkan i en koncern
Ytteknik QP3 ingår i koncernen ChemGuard, tillsammans med Medical Care System och Scandinovata. Det har givit en finansiell styrka under omställningen av företagets verksamhet. Det innebär också betydande synergier. Medical Care System erbjuder produkter för personligt skydd samt för första hjälpen och Scandinovata tillhandahåller laboratorieutrustning, vilket är produkter som också är lämpliga för Yttekniks kunder. Personalen beskriver förändringen som motiverande och ser möjligheter i att utveckla kundrelationerna ytterligare.
– Egentligen handlar det inte om nya kunder, utan om att våra befintliga relationer ska få ännu bättre lösningar. Den flexibilitet vi har i dag gör det möjligt, säger Anders.
Text & Foto: Ytforum
