Volvo ska börja använda ett beslutsstöd som hjälper dem att minska sin klimatpåverkan när de tillverkar motorer. Först ut att använda systemet är fabriken Volvo Powertrain i Skövde, sedan rullas systemet ut i deras andra fabriker runt om i världen. Bakom systemet står Simon Lidberg, industridoktorand vid Högskolan i Skövde.
Moderna fabriker är väldigt komplexa. Nya kundkrav, produkter och ökad press för att minska utsläpp kräver snabba omställningar och flexibilitet. Idag används ofta simulering och optimering för att förbättra delar av fabriken, till exempel produktionslinorna, men det är inte säkert att lokala förbättringar gör skillnad för hela systemet.
– Jag har forskat på hur man kan använda simulering och optimering för att förbättra hela fabriker. Tanken är att ta fram en slags receptbok som visar var, i vilken ordning och hur mycket man ska förbättra olika maskiner och utrustningar för att få bästa möjliga resultat för hela fabriken, säger Simon Lidberg, i en pressrelease.
Beslutsstödet används nu för att öka produktiviteten och det kan finnas stora möjligheter att använda systemet för att också optimera mot hållbarhet med avseende på energi, vatten, sand med mera.
– Vi har stora flöden där saker inte är möjligt för den mänskliga hjärnan att få överblick över. Eftersom vi har begränsat med resurser är det viktigt för oss som ledning att kunna prioritera förbättringsinsatser rätt och med flödet i fokus, säger Malin Hane Hagström, strategi- och hållbarhetsansvarig i Skövdefabriken.
Först ut att använda beslutsstödsystemet blir fabriken i Skövde och därefter kommer det att införas i resten av fabrikerna globalt.