Porsche inför ny automatisk tätningsprocess

Porsche AG har utvecklat en ny produktionsprocess vid sitt huvudkontor i Zuffenhausen i samarbete med Tesa SE. Med hjälp av denna process kan hålen i karossen nu tätas mycket mer effektivt. Hålen är viktiga för att möjliggöra att förbehandling och färg ska kunna ge hela karossen det nödvändiga korrosionsskyddet. De måste dock tätas efteråt. Den nya lösningen innebär att en självhäftande folie används i stället för plastpluggar. Processen innebär mindre belastning på de anställda och dessutom en ökad produktkvalitet. Den helelektriska Porsche Taycan är den första bilen i världen som använder den här nya processen. En robot placerar mer än 100 tätningsfolier automatiskt, snabbt och pålitligt. Därigenom tätas hålen i karossen och optimerar effektiviteten i produktionen.

– Det är viktigt att inte förväxla vår håltäckningslösning med vanlig Tesa-tejp, som alla känner igen från sina kontor. När de speciella folierna från Tesa har applicerats kan de bara lossas igen med mycket stor ansträngning. De ger en hållbar lösning som också tål de påfrestningar som orsakas av fordonets rörelse och varar längre än fordonets livslängd, förklarar Dirk Paffe, chef för planering för måleriprocesser. 

Användningen av Tesas folie har eliminerat ett ansträngande processteg där upp till 3600 pluggar per skift måste pressas in i hålen. På så sätt minskas risken för belastningsskador för de anställda. Dessutom erhålls logistiska fördelar eftersom samma storlek på folien kan användas för att täcka alla fyra håltyper. Ytterligare en fördel är att tjockleken bara är en millimeter medan pluggarna sticker ut upp till sex millimeter från karossen. 

Dela på:

Relaterat innehåll

BASF Coatings och Koch International, en internationell leverantör av logistiktjänster baserad i Osnabrück, har framgångsrikt…

Mercedes-Benz har blivit världens första biltillverkare med en egen anläggning för batteriåtervinning. Anläggningen, som ligger…

Mest lästa