Ny vd utnämnd för Hansen-Icoma AB

Carl-Adam Wittbäck , numera vd och även delägare i Hansen-Icoma AB, tillsammans med Dan Borup Iversen, vd och ägare av moderbolaget G.A. Hansen i Danmark. Foto: Hansen-Icoma

Carl-Adam Wittbäck har utnämnts till ny vd för Hansen-Icoma AB, ett helägt svenskt dotterbolag till det danska företaget G.A. Hansen A/S, ett företag med nästan 50 års kompetens inom lackeringslösningar för tillverkningsindustrin i Danmark, Sverige och Norge.

Carl-Adam, som har arbetat på Hansen-Icoma i över 13 år som marknads- och försäljningschef, tog över vd-rollen den 1 augusti. Han har under åren ökat försäljningen, marknadsandelarna och stärkt Hansen-Icomas position på den svenska marknaden för pulverlackeringslösningar och tjänster.

– Det är med stort förtroende som vi utnämner Calle till vd, säger Dan Borup Iversen, vd och ägare av G.A. Hansen, och tillägger:

– Calle har visat en unik dedikation till kunderna, förstått deras behov och levererat förträffliga resultat. Utnämningen är verkligen välförtjänt.

Iversen betonar vidare att med utnämningen av Calle som vd levererar G.A. Hansen och Hansen-Icoma på sina strategiska mål om starkt ledarskap och kompetens inom koncernen:

– Calle har varit min närmaste affärspartner på den svenska marknaden, och han har en bred kunskap om våra Gema-produkter och lösningar, våra partners och våra kunder. Med detta är han rätt person för att säkra kontinuitet och förträffliga kundrelationer i framtiden.

I samband med sin nya roll har Carl-Adam även förvärvat en betydande aktiepost i Hansen-Icoma AB. Företaget, med huvudkontor i Värnamo, är en ledande leverantör av pulverlackslösningar och representerar flera internationella teknologipartners i Sverige. Carl-Adam ser positivt på framtiden: 

–Efter många år av god tillväxt i bolaget med kraftigt ökande marknadsandelar de senaste 6–7 åren för Gema i Sverige går vi nu in i nästa fas, säger han och tillägger:

– Orderboken ligger för tillfället på en mycket bra nivå. Gemas nyutvecklade produkter har tagits emot bra på den svenska marknaden. Vi har redan installerat den nya tekniken under juli på Snidex i Burträsk och ytterligare sex system kommer rullas ut under 2024 och början av 2025.

Carl-Adam avslutar med att betona vikten av service och kundtillgänglighet: 

– Service och tillgängligheten till våra kunder är av absolut högsta prioritet. Vi har digitaliserat serviceaffären med syftet att förbättra information och kommunikation med våra kunder. Mitt fokus fortsätter som tidigare att marknadsföra Gema i Sverige och öka lönsamheten. Vi ser mycket positivt på framtiden.