Leverantörerna släpar efter med investeringar i automatisering

En ny global undersökning som beställts av ABB Robotics och genomförts av Automotive Manufacturing Solutions (AMS) slår fast att, även om automation anses avgörande för framtiden inom fordonsindustrin, är det fortfarande många företag i försörjningskedjan som ännu inte börjat dra nytta av de fördelar som robotik och digitalisering erbjuder.

Nästan alla respondenter (97 %) anser att automation och robotik kommer att omvandla fordonsindustrin de kommande fem åren medan ungefär lika många menar att programvara, digitalisering och datahantering kommer att vara lika viktigt. När de tillfrågades om hastigheten på investeringarna ansåg flertalet att nya OEM- och startup-företag ligger väl framme och investerar antingen ”mycket bra” (38 %) eller ”ganska bra’” (28 %) följt av äldre OEM-företag där 31 % ansåg att de tar till sig automationen ”mycket bra”.  Det är dock enbart 7 % som anser att Tier 2-leverantörer gör de investeringar som krävs och att Tier 3-leverantörer ligger efter ännu mer med enbart 3 %.

– Automation har traditionellt setts som något som är reserverat för bara de allra största tillverkarna, Men i själva verket kan ABB:s omfattande portfölj, som omfattar allt från kollaborativa robotar (cobotar), stora industrirobotar och AI- drivna autonoma mobila robotar (AMR), som alla drivs med ledande programvarulösningar, lösa utmaningarna som också de minsta producenterna ställs inför. Automation kan göra mindre företag mer motståndskraftiga, flexibla och effektiva, säger Joerg Reger, chef för ABB Robotics Automotive Business Line.

Dela på:

Relaterat innehåll

Mest lästa

Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections av the website you find most interesting and useful.

Strikt nödvändiga cookies

Strikt nödvändig cookie bör alltid vara aktiverad så att vi kan spara dina inställningar för cookie-inställningar.

Google Analytics

Vi använder Google Analytics för att samla information om antal besökare och våra mest besökta sidor.
Genom att godkänna cookies för detta hjälper du oss att förbättra vår hemsida.