Axalta har nyligen publicerat resultaten av konsumentenkäten Automotive Color Preferences 2021, som analyserar förhållandet mellan kulör och konsumenters beslut om fordonsköp. Över 4000 respondenter i åldern 25 till 60 år i fyra av de största bilproducentländerna – Kina, Tyskland, Mexiko och USA – svarade att kulör var en central faktor vid 88 procent av alla beslut om bilköp.
Enkäten undersökte också preferenser när det gäller lackfinish och lackeffekter. Högblank finish var en tydlig preferens på samtliga marknader utom Kina. Där visade resultaten en nästan helt jämn fördelning mellan högblank och matt finish (48 procent högblank och 52 procent matt). Lackeffektspreferenserna på de undersökta marknaderna var inte lika samstämmiga som finishpreferenserna. Solida effekter var det vanligaste valet bland respondenterna i USA och Kina, medan man i Tyskland valde pärlemorskimrande effekter och Mexiko valde grov metallic och pärlemorskimmer som önskade lackeffekter.
Axalta utvecklar kulörer som ska tillgodose fordonsköpares behov över hela världen. De föränderliga kulörpreferenserna i olika länder och för olika fordonstyper studeras för att bäst kunna förutspå framtida trender.
– Utvecklingen av unika och nymodiga kulörer som uppfyller behoven hos våra kunders varumärken och konsumenters preferenser är en avgörande faktor för att förstå marknadstrenderna. Det är spännande att se hur djärvare kulörer blir alltmer populära bland konsumenterna. Rött och blått är på tydlig frammarsch. Det är möjligt att vi inom en snar framtid kommer att få se mer kulör och skimrande effekter på vägarna, säger Nancy Lockhart, global color manager för Mobility Coatings på Axalta.