Bullerreducering är en viktig fråga inom fordonsindustrin, men att uppnå lågfrekvent brusprestanda har hittills varit en utmaning. Nu har Volvokoncernen, Chalmers och SHT hittat en potentiell lösning med hjälp av grafen.
Polyuretanskum är ett av de främsta materialen inom ljudabsorption i fordon idag. Dessvärre är materialet inte bara idealiskt för att isolera oljud och buller, det isolerar även värme. I juni 2022 startade därför Flavio Presezniak, projektledare och senior exteriör bullerexpert vid Volvokoncernen, ett projekt tillsammans med Chalmers och SHT. Resultaten från projektet visar på betydande förbättringar jämfört med befintlig teknik, både vad gäller bullerprestandan som har ökat med i snitt 30 %, och materialens termiska och mekaniska egenskaper.
– När grafenflingor appliceras på polyuretanskum ökar lågfrekvent effektivitet genom den nya strukturen som skapas. Men även grafenets termiska egenskaper integreras, vilket förbättrar värmeöverföringen och värmebeständigheten. Det skapar en ny och innovativ lösning för bullerkontroll, förklarar Flavio Presezniak, i ett pressmeddelande.
Den viktigaste framgångsfaktorn för projektet har varit att kombinera egenskaperna hos två olika material i kompositerna.
– Vi måste behålla grafenets porösa struktur och även krossa det till den designade storleken. Ytegenskaper är viktiga för fördelningen av grafenflingor inuti PU-skummet. Vi provade många olika metoder för att modifiera ytan på flingorna, säger Flavio Presezniak.
Framöver är planen att vidareutveckla och optimera tekniken ytterligare för att applicera i en produkt som ska testas i fordonsförhållanden.