Färre lackeringsfel med hjälp av AI

Testlackering vid Fraunhofer IPA. En robot sprutar lack på en stötfångare medan en inline-lasersensor och övriga sensorer registrerar data som används för att träna AI-modeller. Foto: Rainer Bez / Fraunhofer IPA. Foto: Fraunhofer IPA.

Forskare vid Fraunhofer IPA har utvecklat en metod för att med hjälp av artificiell intelligens (AI) minska fel och stillestånd i industriella lackeringsprocesser. Genom projektet pAInt-Behaviour har man samlat in omfattande data från lackeringsförsök på plastkomponenter och tränat AI-modeller som kan förutse avvikelser i kvalitet.

Vid Fraunhofer IPA:s försöksanläggning lackerades bland annat stötfångare. Processen övervakades av ett 30-tal sensorer, däribland en inline-lasersensor, som registrerade antal, storlek och hastighet på färgdropparna. Från anläggningens styrsystem samlades även information om exempelvis rotationshastighet, ventilrörelser, spänning, luft- och färgförbrukning.

Efter lackeringen mättes lackskiktets tjocklek, samt kontrollerades visuellt av en erfaren lackerare. Data om färgton, glans, ytstruktur och eventuella partikelfel dokumenterades.

– Vi introducerade medvetet fel i processen genom att ändra inställningar mellan försöken. På så sätt kunde vi bygga en databas som innehåller både felfria och defekta lackeringar, säger Oliver Tiedje, avdelningschef för beläggningar och multifunktionella material vid Fraunhofer IPA, i ett pressmeddelande.

AI för prediktiv kvalitetssäkring

Forskarteamet kring Brandon Sai, chef för forskningsgruppen Datadriven produktionsoptimering vid Fraunhofer IPA, lät två olika maskininlärningsmetoder analysera databasen. Resultatet blev en AI-baserat beteendemodell som kan identifiera tidiga tecken på kvalitetsavvikelser och samtidigt ange sannolika orsaker. På detta sätt kan processen justeras innan fel uppstår.

– Våra resultat visar att metoden kan överföras till andra branscher och produkter, förklarar Oliver Tiedje.

Projekt och finansiering

Projektet pAInt-Behaviour pågick mellan juni 2021 och juli 2025. Det finansierades av det tyska Förbundsministeriet för forskning, teknologi och rymdfart med 1,289 miljoner euro. Partnerföretag var AOM Systems GmbH, b+m surface systems GmbH, Helmut Fischer GmbH Institut für elektronische Messtechnik, Fraunhofer IPA samt SMP Automotive GmbH (associerad partner).

Nästa steg

Fraunhofer IPA har lämnat in en ansökan om ett fortsättningsprojekt där målet är att tillämpa metoden i industriell miljö. Institutet söker nu samarbetspartners från industrin för att vidareutveckla och testa tekniken i praktisk drift.

Dela på:

Relaterat innehåll

Forskare vid Rajalakshmi Engineering College, Kalasalingam Academy of Research and Education och Sri Eshwar College…

PPG har genom sitt program Colorful Communities bidragit till renoveringen av Circolo di Santa Croce, ett lokalt…

Mest lästa

Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections av the website you find most interesting and useful.

Strikt nödvändiga cookies

Strikt nödvändig cookie bör alltid vara aktiverad så att vi kan spara dina inställningar för cookie-inställningar.

Google Analytics

Vi använder Google Analytics för att samla information om antal besökare och våra mest besökta sidor.
Genom att godkänna cookies för detta hjälper du oss att förbättra vår hemsida.