BASF har släppt en ny app utformad för att ge kunderna en bättre överblick över hållbarhetsstatusen för de produkter de köper från BASF. Det hjälper också kunderna att identifiera de bästa lösningarna för att nå sina hållbarhetsmål med avseende på minskning av koldioxidutsläpp och/eller ökad användning av förnybara råvaror. Appen, som heter ”MyCarbonFootprint”, innehåller data om över 700 utvalda BASF-produkter. Det är initialt tillgängligt för vissa BASF-kunder som köper produkter som ingår i MyCarbonFootprint och för närvarande använder fler än 50 kunder redan appen.
MyCarbonFootprint informerar om produktens koldioxidavtryck cradle-to-gate, det vill säga från råvara tills det att produkten lämnar fabriken. Appen anger dessutom andelen förnybara råvaror som används vid tillverkningen av dessa. MyCarbonFootprint beräknar koldioxidutsläpp, produktens koldioxidavtryck och andelen förnybara råvaror.
Med hjälp av MyCarbonFootprint kan kunderna avgöra hur justeringar i deras inköp påverkar deras hållbarhetsstatus vad gäller koldioxidutsläpp och användning av förnybara råvaror.
– Vi utvecklade MyCarbonFootprint för att skapa den transparens som våra kunder behöver för att nå sina mål för att minska koldioxidutsläppen och för att välja de bästa hållbara produktvarianterna för att uppnå sin önskade hållbarhetspositionering, förklarar Niels Möller, Global Strategic Marketing, Operating Division Intermediates, BASF, i ett pressmeddelande.